Aku Dan Yuyun Aku Dan Dia Aku Dan Teman Smk Aku Dan Temanku AkuSahabatku

Saturday, June 1, 2013

Arti Islam Sesungguhnya

Arti Islam Sesungguhnya

Mari bersama-sama mengupas dan meneliti apa arti islam yang sebenar-benarnya. Kami kemukakan dua persoalan yang sangat penting ini, dan kami sodorkan ke tengah-tengah ummat islam pada umumnya.  Di sini kami kemukakan kalimah-kalimah islam yang terdapat dalam Al-Quran.
1. Orang yang menjalankan agama selain agama islam tidak diterima oleh Allah.
Surat  Ali Imran ayat 85: “Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu)daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.”
 2. Agama yang benar adalah agama Allah yaitu agama Islam
Surat Ali Imran ayat 19: “Sungguh, agama yang benar di sisi Allah itu adalah Islam.”
 3. Adapun arti Islam ialah: “menyerahkan lahir dan bathin kepada Allah sendiri.”
Surat Ali Imran ayat 83: “Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepada-Nya-lah menyerahkan diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.”
Yang tidak menyerahkan kepada Allah ada dua:
1. Syaitan
2. Hati manusia (karena mereka terus-menerus melawan kehendak Allah)
Surat Al An’am ayat 125-126: “Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. Dan inilah jalan Tuhanmu; (jalan) yang lurus. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan ayat-ayat (Kami) kepada orang-orang yang mengambil pelajaran.”
 Surat Az Zumar ayat 22: “Maka apakah orang-orang yang dibukakan Allah hatinya untuk (menerima) agama Islam lalu ia mendapat cahaya dari Tuhannya (sama dengan orang yang membatu hatinya)? Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.”
Dalam Kitab Hikam karangan Athoilah, menerangkan: “Apabila Allah memberikan kepadamu dalam dhohirmu dapat memegang peraturan Allah, dan di dalam bathinmu dapat menyerahkan diri kepada Allah, maka sungguh Allah akan memberikan nikmat yang besar kepadanya”.

Semua keadaan di alam ini ada dua perkara yang saling timbal balik, ialah seperti ada panas sebaliknya ada dingin, ada sehat dan ada sakit, ada permulaan sebaliknya ada akhir, ada hidup dan ada mati dan seterusnya. Semua kejadian-kejadian ini di dalamnya ada beberapa hikmah yang mesti kita terima dengan ridho. Akan tetapi hawa nafsu sering memilih-milih salah satu saja, ialah memilih hidup tidak suka mati, memilih sehat tidak mau sakit, dan apabila dibikin sakit hawa nafsunya hendak melawan perbuatan Allah. Tetapi kita tidak dapat melawan kehendak Allah, kita mesti akan menjadi tua, akan lemah, akan sakit akhirnya kita mesti mati dengan dipaksa meninggalkan dunia ini.
Terhadap semua itu kita tak dapat menolak, tidak dapat melawan dan kita terus akan masuk dalam paksaan (mau tidak mau, suka tidak suka) mesti meninggalkan dunia dan masuk alam akhirat. Dari itu hendaklah mulai dari sekarang menjalankan latihan menyerahkan diri kepada Allah, menyerahkan hidup mati kita dan menyerahkan harta benda kita kepada Allah. Tunduk di bawah hukum Allah, hukum yang telah diabarkan dalam AlQuran dan AsSunnah. Jangan sampai kita mati tetapi belum dapat menyerahkan diri kepada Allah. Oleh karena itu, bersegeralah untuk mengetahui tugas2 manusia di bumi, agar kita dapat menyerahkan diri kepada Allah swt.
Surat Ali Imran ayat 102:
“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.”
Demikianlah Arti Islam yang sesungguh-sungguhnya

No comments:

Post a Comment